torsdag 22 oktober 2015

Idag har vi haft handledning inför vårt rapportarbete. Jag skriver ihop med Sofie, och vi har alltid funkat ihop i team. Vi fattar varandra, vi är lika flummiga och vi kan säga till varandra på skarpen. 

Nu är hon utomlands, så alla idéer vi haft innan hon åkte skulle nu kortas ner och summeras. Jag bytte bana, inte så lite heller. Det fina med Sofie är att jag vet att det inte är några problem, vi har pratats vid och vi är överens. 
Läraren tyckte att ämnet var bra också, att det blir spännande att gräva i det här. 

Jag tror det är viktigt att välja ett ämne som man står för, och som man vet vad man vill ha ut av. Jag valde därför fenomenet läxor. Det ska faktiskt bli riktigt kul att läsa både forskning och studier på läxläsning, och varför folk anser att det är en bra sak att ha. Jag anser att det många gånger ger barnen stress, ångest och en känsla av att inte räcka till, särskilt om man ser till de barn som har svårigheter. Är det rättvist att låta dessa barn genomlida svårigheter i skolan OCH i hemmet, där de kanske inte har möjlighet att få hjälp? Det är många gånger en lika tung stress för föräldrar som ska hinna med denna i en redan fullspäckad vardag.

Och, ni vet väl att det inte är någon lag på läxor? Man har rätt som förälder stt ifrågasätta valet av läxor, och framförallt SYFTET. Vem gynnas mest? Barnen eller läraren? För mig är svaret solklart, men jag är ingen professor - jag får snällt läsa på inom vetenskapen här. ;) 

Puss

Inga kommentarer: