torsdag 20 april 2017

I tisdags gjorde jag ett nytt memory till ungarna, det har blivit lite av en lov-tradition! De älskar faktiskt de spel vi gör själva, och de är ju med under hela proceduren så de väntar ivrigt på att allt ska bli klart! Sen spelar de och spelar. Idag gjorde jag ännu en sak vi gjorde på förra lovet, nämligen att baka. Vi hade så få barn idag, så jag sprang till Konsum och köpte de ingredienser som saknades och sen tog jag hjälp av tre små troll (de slickade rent varenda skål och sen fick jag ta disken. Otippat 😂) egentligen gillar jag inte att baka, jag blir stressad, det är grejer överallt och jag blir så jävla lättretlig och bunden till att följa receptet! Den som stör då kan få sig en mindre utskällning ;) av den anledningen brukar jag inte baka. Idag hade jag både lust och tålamod och då passar jag på! Under förra lovet gjorde vi cupcakes som vi bjöd kökspersonalen på, för att visa tacksamhet över allt de gör för oss och allt de står ut med ;) vi tycker att det är viktigt att lära barnen också att ge TILLBAKA, att inte bara få och få. Att få mat varenda dag i skolan är en självklarhet för barnen, men de behöver lära sig att det inte är en självklarhet. De behöver också lära sig att uppskatta det som serveras, även om man inte skulle tycka om det! Oavsett om man gillar det eller ej så står personalen från tidig morgon till sen eftermiddag för att se till att både barn och personal är mätta för dagen. De har dessutom bättre koll på allergier och specialkost än vad vi har, vilket är rätt otroligt med tanke på hur många elever de serverar mat varje dag, ca 850 st. 

Så, åter till bakningen. Fler och fler barn kom in i rummet och Så fort muffinsen var i ugnen började flera av barnen räkna hur många var de skulle få. När de såg att jag köpt mjölkchoklad som jag skulle hacka och ha på glasyren så dök flera av dom fram och tog för givet att de skulle få äta choklad. Varför ska chokladen ligga på kakan när man kan äta det direkt liksom? 😂 jag informerade dom att de ska få EN var efter mellanmålet. En. "Va?! Vem ska ha resten?! Varför får vi bara en?" 
Jo, kära små barn. För att det räcker med en. Jag är inte glad för att ge barn för mycket socker i skolan eller på fritids anyway. Tror inte ens vi får det, det finns nån bestämmelse som jag dock inte har koll på. I alla fall - barnen fick själva gå ner till köket och överlämna två fat med chokladmuffins. De ska fan lära sig. ;) och för att inte vara så bra på att baka så blev de faktiskt riktigt goda! Måste bero på barnen och deras små baciller.. 🙈

Inga kommentarer: