onsdag 12 oktober 2016

Idag är en bra dag! :) lång, och intensiv. Men bra! Jag lever mycket på hur dagen startar. Inte en bra egenskap, för jag måste kunna svänga om oavsett hur dagen startar. Men, idag var en bra start. Jag gillar att vara först på plats och tända ljus, ladda kaffebryggaren och barnprogrammet tills barnen kommer. 😍 så mysigt! 

Jag och Agnes har börjat slå ihop oss när vi har halvklass. Vi är då 2 pedagoger på två halvklasser, dvs totalt en klass kan man säga. Eftersom vi arbetar med värdegrund nu så försöker Agnes och jag hitta vägar att nå barnen på flera sätt. Hur man beter sig, hur man är en bra vän mot andra men framförallt mot sig själv osv. Så idag inledde vi lektionen med att börja tjafsa inför barnen. De blev knäpptysta. Stirrade med stora ögon och fattade ingenting. Vissa ville nog sjunka igenom golvet. När bråket pågått en stund så pep ett av barnen fram "men sådär gör man bara inte mot varandra!" På fullt allvar, dessutom. Score. Dit ville vi. Sen förklarade vi för de stackars halvt chockade barnen att vi bara ville visa dom, men att vi inte menade allvar. Så lyckat, för sen växte det fram en jäkligt vettig diskussion i hela gruppen! 👍🏼 

Vi gjorde även lite lekar och övningar utöver detta. En av lekarna är så grym, den handlar om tankeöverföring ;) snacka om att det går att lura folk! 😂 "woow detta är magi!!" 😎 

Fick även göra en special-designad tand-påse till en tappad tand. Det gäller att hålla det man lovar, just därför lovar jag sällan saker. Men idag vart det ett barn som hade så ont i sin lösa tand och för att få henne på humör sa jag "när du tappar tanden så springer du in och letar upp mig för då lovar jag dig en special-designad påse!" En timme senare sprang hon in. Tanden satt kvar, men hon ville att jag skulle vara med när den lossnade ;) jag skulle precis på möte, och kände mig lite stressad. Men poff så lossnade den och jag ryckte åt mig en fryspåse, ner med tanden och fram med ett glas vatten toll henne. Sen knöt jag ett snöre runt påsen och satte dit en etikett "äntligen ute" skrev jag till tandfeen. ;) härliga barn! 

Inga kommentarer: