torsdag 12 november 2015

Hur jävla svårt ska det vara?

Nu har "feminister" börjat dela massa skit på Facebook om hur hemskt "hen" är, att det är ett fånigt påhitt och slutligen att "det enbart finns två kön, acceptera det". För att klargöra (jag orkar knappt, men för mig är det viktigt) : 

1: du/ni vet inte vad feminist innebär. Jag hatar när folk missbrukar (hånar) andras kamp för en rättvis värld. 

2: hen är ett könsneutralt pronomen. Vet man inte vad det betyder? Slå upp det, eller fortsätt läs. Hen används (eller ska användas) när man inte vet om någon eller något är "han" eller "hon". Det är alltså neutralt. Hen kan användas om man hittat något där man inte vet vem ägaren är. Exempel "jag hittade ett par nycklar. Jag lägger dom här, så att hen som äger dom kan hitta dom igen". Visst är det barnsligt enkelt, och väldigt smidigt? Jag fortsätter : hen kan även användas om man inte VILL klargöra någons könstillhörighet. Exempel : jag som pedagog samtalar med en annan pedagog, och alla vet att man inte talar OM barn INFÖR barn. Jag kan då istället använda hen för att inte avslöja någons identitet. JÄTTEBRA, om du frågar mig. Alla barn har rätt till sin integritet, och hen är ett himla bra sätt att ge barnet det. 

3: Biologiskt sett finns det två kön, JA. Det stämmer. Men ur ALLA andra vinklar finns det så många fler könsidentiteter, många av dom har vi inte en aning om. Vet ni varför? Därför att det för oss är okänt. Saker som för oss är okänt är ofta svårt att förstå. Jag kräver inte att alla ska förstå, men som människa har jag rätt att kräva att ni ska FÖRSÖKA förstå, för att ANDRA människor ska kunna få vara den de är. Vad som finns innanför någons byxa ska väl aldrig få avgöra hur jag ser på den människan? Det finns människor som inte kan relatera till sitt biologiska kön. Är det då en så stor uppoffring att FÖRSÖKA förstå att detta faktiskt är ett problem för dem, och att ett litet pronomen därför kan få dessa människor att må bättre? För DIG kanske det inte är viktigt, men nu är inte DU i centrum heller. 

4: det existerar fler än två könstillhörigheter, som jag redan nämt. Och det finns de människor som varken kan/vill eller känner sig tillhörande i något av det som NI anser är ett "korrekt kön". Det finns människor som önskar få kallas för hen. Låt det vara så. Det är ingenting som kommer påverka dig, mer än att du kanske förhoppningsvis kan lära dig någonting på vägen. Ordet "förälder", "syskon" och "kusin" är exempel på redan existerande könsneutrala ord. Varför skulle det vara så svårt att se ett ord till som könsneutralt? "Det har alltid hetat syskon, hen är bara ett påhitt". 
Det har såklart inte alltid hetat syskon, någonstans ifrån kommer det ju. Och hen är ett jävligt nödvändigt påhitt för många. 

Jag säger inte att alla transpersoner benämner sig själva som "hen". Många av dem känner någon könstillhörighet. Men mycket talar ju för att dessa människor, oavsett läggning eller könstillhörighet, lider sig igenom halva sina liv pga folk är trångsynta. Det finns statistik på hur vanligt det är med självmordsförsök bland transpersoner, men det får jag ta en annan dag. Eller kan ni leta själva. Det är i alla fall en hemsk siffra. 
Jag har inga grunder på att den siffran existerar på grund av att folk inte fattar "hen", men jag tror att saker och ting hänger ihop i hur dessa människor blir sedda. Vill du vara med och motverka så har jag två tips. 
1: vakna. 
2: läs, förstå, respektera. Lägg till ett ord till i ditt ordförråd. jag vet att du kan.

Inga kommentarer: