måndag 7 september 2015

Innehållet i dagens föreläsning var så jävla bra, och allt jag skrev i morgonens inlägg går hand i hand med föreläsningen. Det var inte en föreläsning om genus, men genus blir så väldigt tydligt i frågor om samhällsklass, barns uppväxt i olika ekonomiska miljöer osv. Sjukt intressant, och skrämmande hur små små barn faktiskt är medvetna om deras föräldrars ekonomiska situation. 
"Finns fattigdom i Sverige?" 
JA. Beroende på hur du definierar fattigdom, enligt mig. Där behöver man (återigen enligt mig) sätta ordet RIKEDOM i perspektiv. Hur är man rik, och när? Handlar det bara om pengar? Fattigdom och rikedom är två starka ord, och får som först innebörd när någon kan förklara dem. 

Jag ställde frågan  : "behöver jag någonting som jag inte har?" Och "har jag någonting som jag inte behöver?" 
Svaret är nej, och ja.  

Imorgon ska jag samla ihop skor (jag har oanvända fodrade vinterskor bland annat) och kläder som jag ska ge till asylsökande. Jag har allt jag behöver, men jag har även massor som jag inte behöver. De sakerna behöver andra. 

Inga kommentarer: