måndag 26 januari 2015

jag lär mig fortfarande om livet och livets alla prövningar, beslut och händelser. Sådant som gör att man lär sig att tänka i andra banor, och att se på saker ifrån andra perspektiv än det man är van vid. Det är på både gott och ont. 

NÄSTAN alla åsikter baseras på hur man själv tycker att det ska vara, och det grundas ofta i vad som är bäst för just en själv. Samma sak när det gäller beslut. Man kan ta beslut som gynnar andra OCKSÅ, men oftast är det bara en bonus om det gynnar flera. Vi är alla på något sätt lite egoistiskt lagda, men det behöver inte innebära att man är egoist för det. 

Poängen, i alla fall : starka värderingar kan slås omkull på ett ögonblick. Och det är då man börjar fundera. Ur andra perspektiv. Från alla håll. Hur tycker jag, och vad får det för konsekvenser? Hur agerar jag? 
Att se saker från alla tänkbara håll innebär inte att något blir mer rätt eller fel, men man kan däremot utveckla en förståelse ifrån flera olika perspektiv. 

Jag tänker ibland för mycket. Alldeles för mycket. 

Inga kommentarer: