onsdag 24 februari 2010

I Angeliqas huvud. :)

I Angeliqas huvud.

När jag åker tåget till och från jobbet finns det ett litet samhälle - ett villaområde där nästan alla villor ser exakt likadana ut, fast med olika färg på huset.
Jag tänker samma sak varenda gång jag åker förbi.
Nämligen att man ser rätt igenom deras lilla (förmodligen) interna tävling.

Jag ser framför mej att granne nummer ett kommer med släp och lastar av värsta stora fina grillen till sin trädgård, och granne nummer två spanar lite över häcken för att se vad som står på. Själv står han med flintasteken på sin lilla fula klotgrill. Lite småfalskt vinkar dom till varandra och granne nummer två ropar : "Köpt ny grill? Snygg! Själv får man klara sej med den här ett tag till.."
Granne nummer ett har fullbordat sitt syfte.
Dagen efter kommer granne nummer två och jag köpt en likadan grill som granne nummer ett, fast en liiiite större och liiiiite finare! Granne nummer ett ropar över staket : "Jaså? Det blev en ny grill i alla fall?" Granne nummer två är nöjd.
Och så håller det på så. För det är verkligen så, det ser man - granne nummer två har verkligen en större grill, en exakt likadan som granne nummer ett, fast en större, finare. Samma sak med gungorna, ungarnas leksaker, bilen och ej att förglömma - 15-åringens moppe. Allt i en enda stor jättelång tävling!

Själv hade jag satsat på ett hus som definitivt INTE ser ut som alla andras, jag hade satsat på den bilen som JAG tycker är snygg som JAG hade gillat, och slutligen så hade jag satsat på att få tag på en ovanligt snygg grill, kanske en i guld? ;) Och så hade jag hoppats på att både granne nummer ett och två skulle frågat vart jag köpt den, för det hade jag aldrig berättat.
Vuxna människor. ;)

1 kommentar:

Bibbi sa...

Så sant,så sant, det är bar en stor jäkla tävlan om statusen hela tiden.
Om jag mot förmodan skaffar hus igen så ska jag inte ha några grannar och sen ska det ligga långt ut i skogen...=))

Jasså, Fylking brukar läsa den i radion, det visste jag inte. Ja den var ju kanonrolig och tala om att man känner igen sej, synnerhet när vi bodde i Boda. Haha.

Ha det gott,gumman.

Kramar.