onsdag 14 januari 2009

Don´t cry for me, Argentina..

Nu har jag förberett maten tills ikväll. Ser ni hur duktig jag är när jag har sambo? Jag älskar faktiskt att dona när jag har någon att laga skiten till, så FAKTISKT brukar jag anstränga mej lite även när Tobbe är här. Men det känns meningslöst att stå och laga mat när man är ensam, det är bara tråkigt. Men jag tok-älskar att laga mat till andra, och nu har jag som sagt en tillfällig sambo, så idag bjuds det på kycklingknyten! Antar att lilla kusin Jennie vill veta hur man gör, haha, så jag tar det direkt.

Du behöver :
Smördeg
Kyckling (viktigt att du tar kyckling som stavas med K och inte med ch.) ;)
Chili-creme fraige
Sambal oelek

Tillagning :
Tärna kycklingen med K och stek med olja. Lite krydda på det, jag brukar nöja mej med lite pepparmix och grillkrydda.
När den är färdigstekt så låter du det svalna lite, och sen blandar du ner kycklingen med K i creme fraigen. Stänk i lite sambal, så blir det lite extra fräs på det! ;) Jag vet ju att Jennie gillar stark mat precis som jag, så bara ös!

Smördegen köper man som små plattor. Pensla med vatten, och kavla ut så att det blir en lite större deg-bit.
Lägg en klick med kycklingröra i, och vik ihop. Det ska liksom nästan bli som en pirog. In i ugnen, låt stå tills smördegen har "puffat" till sej, det ska nästan se ut som ett wienerbröd när det är klart.

Servering :
Sallad. Det blir en sån god sallad jag gjorde igår. Det går knappt att ha nånting annat till, det beror på att själva kycklingknytet är så jävla mastigt att man inte klarar exempelvis pasta eller ris till, det blir för mycket. Så sallad och lite vin till, sen är man hemma!

:) Bon apetit, dude!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset, låter jäkligt smarrigt!
Kanske du har tagit ngn bild på ditt verk så man kan få se hur det ska se ut? :)

Malin Khazaal sa...

Åhhh....måste göra de nån gång :)
Men de kommer inte bli lika gott som när du gjorde det, så vi får helt enkelt tvinga dig laga det till oss också ;)

puss på kram!

Jennie ♥ sa...

åååh , mitt gull ! Lova yaa ! Älskar när jag får vara med i din blogg , wuhhuuuu (glädjedans) Jennie ska testa det ! :)

Puss på min älskade kusin Agge & pussar till kusin Ale också ! :)

Älskar er !

Anonym sa...

Need...maaat... hungriiiig.....
Får väl nöja mig med mjölk-chocklad då :( dock ångrar jag att inte hängde med hem te dig nu....

Puss o godnatt och köp en katt!