onsdag 8 oktober 2008

HÄR går man.

You should learn when to go.
You should learn how to say no!


På tal om ingenting, så kom jag att tänka på det här med den gröna gubben i trafiken, som visar att det är okej att gå över gatan. "Herr Gårman", kallas han väl. Det har ju både pratats och skrivits en del om att man borde skaffa en "Fru Gårman" också, för jämnställdhetens skull.
Jag är väldigt frågande till det. "Herr Gårman" heter ju så för att HÄR går man. När det är grönt, liksom..

Och jag har läst i tidningen om feministernas kamp om att skaffa in en kvinna som går. Alltså, feminism i all ära, tro mej, jag är också en av dom som mest i världen vill att samhället ska bli mer jämnställt! (Det kan man vara utan att låta håret växa vilt under armarna och bränna BH:ar).
Men på vilket sätt tror dom att vi kvinnor ska bli mer accepterade för att gubben bär kjol? Det har ju fungerat i alla andra år med "HERR Gårman", varför göra uppror om det nu? Huvudsaken är väl att det finns en "Gårman" överhuvudtaget, för Guds skull..

Tycker man kan ta tag i att diskutera skillnaden mellan kvinnor och mäns löner, mamma och papparoller etc. Tanken är ju inte att kvinnan ska "vinna" över mannen, det är ingen maktkamp. Tanken är väl ändå bara att samhället ska bli så jämnställt som möjligt?

Jag gillar att diskutera med mej själv, man får så bra svar då. ;-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är så oförskämt klok så det finns inte! ;)
Håller fullständigt med!