tisdag 10 februari 2015

Trots dålig planering blev själva innehållet i dagens lektioner bra. Sen att vilddjuren var aningen vilda ingick ju inte i min planering. ;) jag körde lite repetition fast i nytappning och lite mer avancerat. Men jag fick använda mina röstresurser till att tygla de små liven, det behöver man ju också öva på även om det inte är kul. Idag fick jag använda mig av "ni som INTE tänker delta kan sätta er tysta och titta på, men jag vill inte höra ett knyst!" Det var ingen som satte sig, utan alla deltog till slut. 

Har kört en väldigt häftig grej (tycker jag själv) : alla barn står i en ring och så sätter jag igång "we will rock you". Alla stampar och klappar händerna, och under tiden delar jag ut diverse instrument. När alla fått in sin rytm stänger jag av musiken och låter kidsen fortsätta spela. Det låter svincoolt och märkligt nog klarar de flesta barnen av att hålla fokus under denna övningen så de hör ju själva att de faktiskt spelar en låt. Ögonen på dom när de väntar med spänning på sitt instrument är fint. De ser så förväntansfulla ut, och de lyser upp när de ser och hör att de KAN. Musik är ett fantastiskt redskap att få fram ALLA barnens starka sidor, även om inte alla barn älskar musiklektionerna. Framförallt de barn som i vanliga fall har svårigheter.. De får en chans att VISA och i många fall GLÄNSA. 

Gjorde en paus hos Angelica och flickorna efter praktiken. Underbart. Vi ses för sällan alla i gänget, men när man väl ses så mår man så bra! :) 


Inga kommentarer: