torsdag 3 november 2011

Rädda Hugo!

Hjälp till att rädda lille Hugo!

Just nu pågår ett stort projekt som går ut på att rädda lille Hugo. Ingen kan göra allting, men alla kan gör nånting. Sätt igång, ägna ett par minuter av er tid - läs på, förstå och engagera er!
Det handlar om en liten sjuk pojke som SKA ha rätt till vård! Han ska ha rätt till ett liv.

Jag börjar i denna änden..

Hugo är sjuk. Han har varit sjuk sedan han föddes. Han har den sällsynta sjukdomen Junktional Epidermolysis Bullosa Herlitz, förkortat EB. En aggresiv, elak, dum och plågsam sjukdom som förstör huden genom blåsor, hud som lossnar osv.
Igår fick jag läsa på hans mammas blogg att man har lyckats göra benmärgstransplantationer för sådana barn, vilket i vissa fall lyckats! Detta görs dock inte i Sverige. Än. Jag är inte ett dugg förvånad. I USA utför man operationen.
Det jag och många andra vill är att hjälpa Hugo. Vi vill hjälpa Hugo att bli frisk, eller åtminstone få en chans att bli frisk.

Det är nu Sverige måste tänja lite på sina gränser, se lite från fall till fall. Vad är det som hindrar Sverige från att genomföra en sån här operation? Vad är det som hindrar att han får chansen? Om vi inte kan ta på oss det - kan vi då hjälpa Hugo på annat sätt? Kan vi bli tillräckligt många för att se till så att Hugo får den vård han verkligen förtjänar, fast i USA?

Jag gläds så åt att engagemanget alla redan är så stort! Hugos mamma skrev igår på sin blogg att vi skulle sprida detta vidare angående operation. Det har redan startats Facebook-grupper om att rädda Hugo, namninsamlingar, uppror till media osv.
Om alla gör nånting så hörs vi! Man måste skrika för att höras!

Hugo har tagit mig och många andra med storm! HJÄLP TILL ATT RÄDDA HUGO!


Inga kommentarer: