onsdag 30 september 2009

Filosofen. :)

När man är uttråkad kan man läsa lite om filosofi/psykologi om man vill.. ;) Intressant.. Har väl alltid varit lite av en tänkare, på ett eller annat sätt - jag gräver mycket i saker och ting, jag ger mej inte utan förklaringar till saker som händer.

Finns det osjälviska handlingar? Tar gärna emot synpunkter! :)
Jag har tänkt mycket på det här..
Om man skänker pengar till exempel. Säg till någ organisation, typ cancerforskning. Gör man det enbart för att bidra med pengar till forskning etc, eller gör man det även för att man själv ska sova gott om natten av att man har gjort nånting bra?
Jag tror på en kombination. Man vet att man gör nånting bra och på så sätt mår man själv bra.

Men okej - för ett tag sen stod det i tidningen att inte alls alla de pengar som nån organisation (kommer inte ihåg vilken) hade samlat in verkligen gick till forskning! Påverkar det mej? Nej, jag anser fortfarande att jag har gjort en bra sak av att köpa rosa bandet, eller vad det nu kan vara..
Alltså blir summan av det hela att jag till stor del bidrar med en slant för att jag själv mår bra av det också.

Det är ju lite så att man gör en sak för att själv mår bra, eller gör man inte en sak för att slippa må dåligt.. Är det inte så?
Det handlar nog inte enbart om att människan är ett stort jävla ego - det ligger nog lite i våran natur. Tror jag.
:)

Puss.

Inga kommentarer: